Popular Posts

Monday 14 March 2011

Kesihatan- Kesan Haiwan peliharaan terhadap Kehamilan

Kesan Haiwan peliharaan terhadap Kehamilan


Kehamilan adalah sesuatu yang dinanti-natikan oleh setiap pasangan sebagai penyeri alam rumah tangga. Bagi pencinta haiwan peliharaan seharusnya lebih berhati-hati apabila anda sedang berbadan dua. Ini kerana binatang seperti kucing mungkin akan memudaratkan kandungan anda. Haiwan peliharaan dianggap comel dan penghibur diwaktu kesunyian. Ia juga boleh mendisiplinkan sesiapa yang membela. Ia mempuyai waktu yang khusus untuk membersihkan sangkar, mkn dan sebagainya. Namun pemeliharaan kucing boleh menjejaskan kesihatan,sekaligus perkembagan bayi di dalam kandungan.

Walaubagaimanapun jika sudah memelihara kucing, seharusnya bukan anda yang membersihkan najis kucing tersebut. Ini kerana terdapat parasit yang dikenali sebagai  protozoa toxoplasma  gondii yang membiak di dalam usus.Parasit ini menyebabkan jangkitan toksoplasmosis. ia akan menimbulkan masalah serius kepada kesihatan bayi di dalam kandungan. Anda boleh mendapat jangkitan ini apabila lebih kerap menguruskan najis kucing, memegang badan kucing dan juga boleh dipindahkan melalui air liur kucing tersebut.

Jika mendapat jangkitan ini semasa kehamilan anda berisiko memindahkan 40% kepada bayi dalam kandungan. Jika terkena jangkitan pada trimester pertama anda berisiko memindahkan sebanyak 15%, trimester kedua 30% dan trimester ketiga 60%. Kesan jangkitan ini adalah teruk dan ia berlaku di peringkat awal kehamilan.Dianggar 1:10  bayi yang terkena jangkitan ini mendapat penyakit mata yang menyebabkan buta, pembengkakan hati dan limpa,jangkitan paru-paru juga ada yang mengalami kehilangan daya pendengaran. Bayi yang dalam kandungan yang mengalami jangkitan teruk berisiko untuk keguguran.

Biarpun begitu, penyakit ini bukan suatu masalah yang besar di Malaysia. Tidak seperti di Perancis dan Belgium. Mungkin kerana kucing adalah binatang yang biasanya dibela di rumah dan daya ketahanan badan penduduk negara kita sudah imun terhadap penyakit ini. Walauapapun pencegahan lebih baik daripada merawat. Saya juga pernah membela seekor kucing yang diberi nama Chika. Kucing yang comel dan aktif. Tetapi setelah disahkan mengandung saya mengambil keputusan untuk membawanya pulang ke kampung. Ini untuk sihatan putri permata hati mama

No comments:

Post a Comment