Popular Posts

Sunday 13 March 2011

Setelah Gelap Terbitlah Cerah

Allah berfirman yang bermaksud; " Maka sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahannaya". (Surah al-Insyirah 94:5-6)

Aku tertarik apabila menbaca satu artikal dalam satu majalah yang berkaitan dengan ayat di atas dan ingin dikongsi bersama. Seorang budak mendongak ke langit yang terbentang luas kebiruan menggambarkan ketenangan dan kedamaian. Namun tiba-tiba satu titisan air jatuh ke tangannya. sekelompok awan gelap mula melindungi awan yang cerah tadi menandakan hujan mahu turun. Kemudian kedengaran guruh berdentum dan kilat sabung menyabung. Terlintas dihati budak itu, Ya Allah kenapa engkau gantikan hari yang penuh ketenangan td dengan hujan yang lebat dan guruh berdentum-dentum ini.Sebagai manusia biasa semestinya kita mahukan kedamaian dan ketenangan sepanjang masa. Siapa kita untuk mengetahui mengapa Allah mencipta hari yang gelap,hujan dan ribut petir. Segala ketenangan dan kedamaian y kita perolehi adalah kenikmatan yang Allah berikan. Tetapi mengapa Allah menukarkan hari yang cerah menjadi mendung? adakah itu bencana atau Allah sengaja menarik nikmat yang diberikan kepada kita?Hanya sesaat dan sekelip mata Allah menukarkan hari yang cerah dan damai kepada gelap. Di sini roda kehidupan telah berganti, sekali kita di atas dan berubah apabila kita di bawah. Waktu inilah manusia di uji samaada masih mensyukuri nikmat yang Allah berikan atau terkandas dan berprasangka buruk kepada Sang pencipta.

Cuba kita renung sejarah Umar Al-khattab yang pernah menjalani zaman di mana beliau akan mengalirkan air mata sekiranya terlintas difikiranya, betapa bodoh dan jahilnya beliau ketika itu. Di mana beliau telah menanam anak perempuannya hidup-hidup kerana percayakan adab jahililiah dan perhambakan tuhan selain yang Maha Esa. Tangan kecil meyapu lembut pasir yang melekat  pada janggut Si bapa, padahal si bapa berniat untuk menanam dirinya hidup2..kelembutan kanak-kanak itu masih belum dapat melembut dan mematahkan hati dan tujuan sebenar beliau. Betapa kuat keazaman Umar Al-khattab ketika itu. Namun apabila Allah membuka pintu hatinya memeluk islam, beliaulah org y paling taat kepada agama Islam.Kisah ini menunjukan bahawa Allah tidak mencipta sesuatu tanpa sebab dan alasan. Segala kepahitan hidup adalah asam garam kehidupan yang akan membuatkan kita semakin menyukuri nikmat Allah.

Boleh jadi apa yang kita fikir adalah terbaik untuk kita tetapi sebenarnya ia adalah yang paling buruk dan menyusahkan kita. begitulah sebaliknya. Tetapi Allah maha Mengetahui, apa yang telah ditentukan kepada kita adalah terbaik walaupun kita sukar untuk kita menerimanya. Tetapi percayalah Allah tidak akan menguji manusia itu dengan apa yang tidak mampu oleh nya. Percayalah dan beriman lah kepadaNya nescaya hati kita akan tenang walau apa pun yang menimpa diri kita samaada susah atau senang.- mama putri

1 comment:

  1. Wynn Rewards® | New Jersey Casino | JAMH
    Join 의왕 출장안마 JAMH today to get an exclusive $50 no deposit match bonus plus 김천 출장안마 a risk-free 보령 출장샵 stay in 오산 출장마사지 New Jersey! PLAY NOW. 통영 출장안마

    ReplyDelete