Popular Posts

Tuesday 15 March 2011

Tips & Petua

Sawi

Kepada ibu-ibu yang mengalami kesukaran membuang air besar atau sembelit, makanlah sawi yang ditumis dengan sedikit minyak dan air setiap hari. Insyaallah masalah anda akan dapat di atasi.

Daun Salad

Daun salad dikatakan boleh melapang dan menenangkan fikiran. Oleh itu digalakan memakan salad sebagai ulam-ulaman. Ia juga mengandungi karotena,serat dan air yang dapat menghilangkan rasa dahaga dan turut bertindak melancarkan sistem pernafasan.

Kacang panjang


Jika mempuyai masalah kurang selera makan dan sembelit, amalkan memakan kacang panjang kerana khasiat di dalamnya membantu menyelesaikan masalah ini. Selain itu,ia kaya dengan antioksida yang berfungsi sebagai anti bakteria, anti virus dan anti kanser, terutama kancer payudara.


Bayam


Jika anda mengalami masalah kurap, ambil beberapa helai bayam dan tumbuk sampai lumat, campurkan dengan sedikit kapur sirih. Sapu pada bahagian yang berkurap. Biarkan sehingga kering dan amalkan sehingga sembuh.


Kubis


Kepada sesiapa yang mahukan pelembab muka drp bahan semulajadi, ambil beberapa kelopak kubis, bersihkan, kisar sehingga halus kemudian campurkan dengan satu sudu madu lebah dan sedikit air. Sapukan ke muka dan leher selama 20 minit. Kemudian lapkan dengan tisu basah.. Cubalah dan tgk hasilnya....

No comments:

Post a Comment