Popular Posts

Saturday 12 March 2011

Sentuhan emosi buat Si kecil...



Sejak lahir
Pegang bayi anda sambil memandang wajahnya dan bercakap dengan suara yang lembut. Biarkan bayi anda mendengar suara anda dan goyangkan bayi anda dalam satu irama lembut. Bedung bayi anda dengan selimut lembut supaya die merasa selamat dan tidak melakukan pergerakan yang membuatkan die merasa tidak selesa dan selamat.

1- 3 Bulan
Pegang bayi anda secara bertentangan, apabila memakaikan baju dan memandikannya. jangan lupa menunjukakan nya imej y jelas dan terang. Serta sesuatu y boleh mengeluarkan bunyi y lembut. Jangan lupa memangilnya dengan panggilan namanya.

4- 6 Bulan
Inilah masanya untuk anda bercakap dengan bayi anda,jgn lupa perkenalkan org disekelililngnya seperti kakak dan abang nya. Cuba untuk meniru suaranya apabila menangis..memakai pakaian dan menyusu serta membuat pelbagai memek muka yang boleh membuatkannya ketawa. Selain utu, jgn lupa bawa baby anda bersiar-siar.

7-9 Bulan
Beri bayi anda mainan lembut yang boleh mengeluarkan bunyi dan selamat digunakan. Serta bermain dihadapan cermin dan memangil namanya,tengok reaksi yang diberikan kepada anda. main mainan yang boleh menguji minda bayi anda supaya ia kelihatan cergas dan cerdas

10- 12 Bulan
Selalu pegang dan memeluk bayi anda supaya die merasa selamat. Selalu bacakannay buku cerita dan tinggalkannay ditempat y selamat untuk bermain.Kenalkan nya kepada org sekeliling supaya die merasa lebih dihargai...

Belaian anda menunjukkan kasih sayang anda terhadap si manja....

No comments:

Post a Comment